De leraar legt iets uit, stelt een vraag aan de klas en voordat ze de vraag heeft gesteld, schieten er al 3 vingers de lucht in; vaak zijn het dezelfde vingers. Jij kijkt op en denkt: ‘Jeetje…ik snap de uitleg maar half, hoe kunnen zij altijd zo snel antwoorden…? Geen paniek! Dit kan te maken hebben met jouw werkgeheugen!
Wil jij iets meer weten over jouw werkgeheugen? Lees dan mijn nieuwe blog!
Wat is het?
Het werkgeheugen speelt een cruciale rol bij leren. Het werkgeheugen is actief als we bezig zijn met het verwerken van informatie in het kortetermijngeheugen. Hier hebben we aandacht voor nodig. Als we onze aandacht ergens op richten, is ons werkgeheugen actief en kan informatie uiteindelijk worden opgeslagen in het langetermijngeheugen.
Werkgeheugen beperkt!
Wat veel mensen niet weten is dat ons werkgeheugen erg beperkt is. Onderzoek laat zien dat we gemiddeld tussen de 2 en 6 ‘balletjes’ (stukjes informatie) kunnen jongleren, voordat het werkgeheugen overbelast raakt. Daarnaast is het werkgeheugen pas volgroeid rond je 14e. Hier kunnen we weinig aan veranderen. We kunnen ons werkgeheugen wel helpen! Dit kunnen we doen door bijvoorbeeld voorkennis te activeren en nieuwe informatie (je nieuwe jas) aan bestaande informatie ophangen (de kapstok). Hierdoor kunnen we niet per sé met meer balletjes jongleren, maar worden de balletjes wel iets groter!
Auto vs. Wandelaar
Bij sommige mensen is het werkgeheugen heel snel en bij anderen is het wat langzamer, zoals we zagen in het voorbeeldje. Als ik een klas heb met 20 leerlingen, zullen er veel verschillende soorten werkgeheugen voor/naast me zitten! Dit betekent echter niet dat leerlingen met een trager werkgeheugen minder goed leren. Ik maak graag de volgende vergelijking: een auto gaat snel van A naar B, maar de omgeving raast wel voorbij. Je kunt dus iets minder genieten onderweg en stilstaan bij de natuur. Een wandelaar doet er langer over om van A naar B te komen, maar is zich veel bewuster van wat er om hem/haar heen gebeurt. Een sneller werkgeheugen vliegt soms heel snel naar de oplossing, maar hierdoor vindt er wellicht ook minder diepgang plaats. Een trager werkgeheugen daarentegen moet meer moeite doen om informatie te begrijpen (bijvoorbeeld door voorkennis te activeren), maar hierdoor wordt wel vaak een dieper begrip ontwikkeld.
Hoe je ook bij punt B komt, de ene manier is niet per se beter dan de andere!
Wil jij op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogs en laatste ontwikkelingen van de Leerhalte? Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief!
Reactie plaatsen
Reacties