De afgelopen 20 jaar heeft onderzoek naar de werking van ons brein een groeispurt doorgemaakt. Naar alle waarschijnlijkheid weten we nog steeds meer dingen niet over het brein dan wel, maar toch heeft deze korte periode ons een schat aan informatie opgeleverd.
Onderzoek laat zien dat in het onderwijs zeer weinig wordt gewerkt met kennis uit de wetenschap. Met name breinkennis wordt onderbenut. Mensen leunen bij het leren van nieuwe dingen vaak op ‘wat goed voelt’, maar wat goed voelt, is vaak niet efficiënt. Zo werkt ons brein nu eenmaal: het liefst doen we dingen die bekend zijn en makkelijk aanvoelen. Laat daar nu net de crux zitten wat betreft leren. We weten uit onderzoek inmiddels dat wij het efficiëntst leren als we actief met ons brein aan de slag gaan en als de hersenen moeten werken. Met andere woorden: leren moet moeite kosten!
Waarom komt de kennis uit de wetenschap dan zo slecht terecht in het onderwijs? Dit is gevraagd aan docenten op scholen over de hele wereld en de voornaamste redenen zijn:
- Docenten ervaren een gebrek aan tijd om literatuur te bestuderen;
- Docenten ervaren een gebrek aan toegang tot wetenschappelijke kennis;
- Docenten vinden het vaak moeilijk wetenschappelijk jargon te vertalen naar de praktijk;
- Docenten hebben het gevoel dat wetenschappers niet goed weten hoe het op de werkvloer eraan toegaat en dus vertrouwen de docenten de vertaalslag niet helemaal.
Daarnaast wordt data uit onderzoeken verspreid via wetenschappelijke tijdschriften. De informatie wordt vervolgens door de media vertaald voor het brede publiek en uiteindelijk mond tot mond verspreid. Echter past de media vaak zaken aan om de kennis makkelijker overdraagbaar en toegankelijker te maken. Hierbij ontstaan verdraaiingen van de feiten die versterkt worden door de mond-tot-mondcommunicatie. Zonde, want zo sluipen er verkeerde aannames de wereld in.
Daar ligt voor de Leerhalte de uitdaging! Wij doen er alles aan om de wetenschap over leren en het brein op een leuke, leerzame en eenvoudige manier toegankelijk te maken voor de onderwijspraktijk. Ons doel is om door middel van trainingen en workshops de informatie uit de wetenschap direct naar het onderwijsveld te brengen; onderwijsprofessionals zijn hierin de belangrijkste schakel. Deze stap zo klein mogelijk maken is essentieel om de waardevolle informatie uit de cognitieve psychologie en neuropsychologie zo correct mogelijk te verspreiden.
Het jonge brein is plastisch en kneedbaar. Laten we er samen voor zorgen dat we het brein van leerlingen zo effectief en efficiënt mogelijk kneden!
Reactie plaatsen
Reacties