Leerlingen roepen vaak: ‘Ik ken het!’, terwijl dit eigenlijk helemaal nog niet zo is. Dit wordt het Dunning-Krugereffect genoemd. Het gebrek aan kennis zorgt ervoor dat een leerling zijn eigen vaardigheid niet goed kan inschatten en zichzelf daarmee overschat.
Vaak ontstaat dit door een misvatting over het verschil tussen ‘informatie’ en kennis’.
Laten we eens naar dit verschil kijken:
- Informatie kun je lezen in een boek, op internet of kan iemand overdragen; een georganiseerde bron van data.
- Kennis is informatie die reeds verwerkt is door ons brein! Er is dus betekenis aan gegeven in je hoofd.
Als een leerling een paragraaf uit het geschiedenisboek leest dan heeft hij dus informatie tot zich genomen, maar zolang deze informatie niet actief verwerkt wordt door het brein, kunnen we niet spreken van kennis. Dus waar leerlingen vaak denken ‘ik ken het!’, bedoel ze eigenlijk ‘ik heb de informatie gelezen!’…
Het is waardevol om dit verschil ook uit te leggen aan jouw leerlingen, zodat ze een andere kijk krijgen op het woordje ‘kennis’ en zichzelf dus ook minder snel overschatten.
Kennis of Informatie
« Onderwijsmythes Deel 1 Gespreid Leren 2.0 »
Reactie plaatsen
Reacties