Gespreid Leren 2.0

We gaan even terug naar jouw middelbare schoolperiode. Zie je jezelf nog zitten op je kamertje de avond voor een toets? Nog even dat rijtje woordjes in je hoofd stampen... Met een beetje geluk nog een 6,5! Het probleem was dat je die woordjes een half uur na de toets alweer vergeten was... en voor de volgende toets moest je ze wéér kennen! Dat stapelde zich alsmaar op, totdat het niet meer te behappen was.

 

Op deze manier leren staat haaks op de effectieve leerstrategie GESPREID LEREN. Leren betekent per definitie dat we blijvend (voor de lange termijn) nieuwe hersenverbindingen aanmaken; dit lukt niet met stampen. 'Stampen' zorgt snel voor een overbelasting van je werkgeheugen en weinig/geen herhaling, waardoor je zelden alles onthoudt wat je leert.

 

Gespreid leren daarentegen betekent dat je tijd tussen leermomenten inbouwt en dus ook vaker herhaalt; 3x 20 minuten leren verspreid over 3 dagen is effectiever dan 1x 60 minuten leren op 1 dag.

 

Hoe vaker je iets herhaalt, hoe makkelijker de stof opgehaald kan worden uit je langetermijngeheugen. Geen wonder dus dat ik nog eens terugkom op dit onderwerp na enige tijd!

 

Voor leerlingen zal gespreid leren moeilijker voelen dan stampen, maar dat is nou net de bedoeling! Actief leren is ook uitdagender, maar daardoor wel efficiënter en effectiever.

 

Hoe actiever je jouw hersenen gebruikt tijdens het leren, hoe sterker die hersenverbindingen worden en hoe beter informatie wordt opgeslagen.

 

Helaas zie ik het vaak gebeuren dat leerlingen de proefwerkstof vlak voor een toets pas te horen krijgen. Mijn dringend (doch goed bedoelde) advies aan jullie als docent: geef proefwerkstof minimaal 2 weken van tevoren op! Zo hebben leerlingen de tijd om die herhalingsmomenten in te bouwen, ook als de hoeveelheid stof wat meer is.

 

Wil jij weten hoe je deze leerstrategie kunt toepassen in jouw les? Klik dan hier!

#leerlingen #gespreidleren #leerstrategie #trainingen #po #docenten #vo #leerhalte #hersenen #workshopsopmaat #mbo #breinbewustleren #onderwijs #lezingen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.